Rekrytera rätt!

Rekrytering Till Företaget

Det är ingen hemlighet att rätt person på rätt plats är avgörande för att skapa strategisk framgång inom ditt konsultföretag. Men det är inte alltid lätt att locka till sig nya talanger och samtidigt behålla dina anställda. Faktum är att det i dag råder allvarlig kompetensbrist på många områden. Detta gör det naturligtvis ännu svårare att locka nya medarbetare. Så hur kan du övervinna denna utmaning och skapa en dynamisk och framgångsrik personalstyrka?

Det är lätt att rekrytera personer som liknar oss själva i stället för att tänka brett och fundera över vad företaget verkligen behöver. Det är självklart viktigt att företagets vision och mål stämmer överens med alla anställdas. Men för att skapa en gynnsam företagskultur är det viktigt att rekrytera ett brett spektrum av kompetenser som är väl lämpade för olika områden och situationer. När du tar dig tid att överväga vad det är som utgör ett bra team kommer du att kunna hitta personer med bakgrunder och färdigheter som kompletterar varandra. Detta kommer att resultera i en mer produktiv, innovativ och lönsam företagskultur för alla inblandade!

Intervjuer: ett par tips!

Intervjun är din möjlighet att lära känna personen och förstå hur de tänker. Det är också en chans för dem att lära sig mer om företaget och den roll de söker. Ställ frågor som hjälper dig att förstå deras färdigheter, erfarenheter och motivationer. Undvik att hänga upp dig alltför mycket på vad som står i CV:t och vad personen har studerat och arbetat med tidigare. Fokus bör ligga på att ta reda på om kandidaten passar bra in i ditt företag och din kultur.

Föregående artikel
Nästa artikel

Liknande artiklar

Populära inlägg